Układy hamulcowe
W układach hamulcowych pojazdów samochodowych, siła nacisku na pedał hamulca musi być wspomagana dla zapewnienia wystarczającej siły hamowania układu hamulcowego.Powszechnie stosuje się hamulcowe układy hydrauliczne z podciśnieniowym układem wspomagania
Podciśnienie do wspomagania układu hamulcowego jest wytwarzane przez specjalną pompę podciśnieniową w silnikach DIESLA lub podciśnienie pobierane jest w kolektora ssącego w silnika o zapłonie iskrowym. Wspomaganie zwiększa się przy wciskaniu pedału hamulca. Wszystkie samochody muszą być wyposażone w niezależny, co najmniej dwuobwodowy układ hamulcowy. Jest to związane z obecnie panującymi przepisami. W przypadku uszkodzenia jednego obwodu, drugi musi umożliwić zatrzymanie pojazdu. W razie awarii jednego obwodu, pojazd powinien zachować co najmniej 30% sprawności całego układu.
Samochody mogą posiadać mechaniczny bądź elektroniczny kolektor siły hamowania, który rozdziela ja między przednia a tylna osią,ponadto zapobiega blokowaniu kół tylnych podczas hamowania. Ogranicza dopływ płynu hamulcowego do obwodów hydraulicznych osi tylnej w stosunku do osi przedniej.
Urządzeniami umożliwiającymi kontrolowanie sił hamowania kół pojazdów samochodowych są układy ABS .Można wyróżnić dwa rodzaje układów przeciwdziałających blokowaniu kół. Są to mechaniczny SCS (STOP CONTROL SYSTEM) nazywany również mechanicznym ABS-em oraz elektroniczny układ ABS (ANTI BLOCKIER SYSTEM)